در دنياي پيشرفته امروز که از پويايي تکنولوژيکي شگفتانگيزي برخوردار است، باز هم نيروي انساني متعهد، مبتکر و آراسته به اخلاق کار مهمترين عامل پيشرفت سازمانها ميباشد، چرا که پيشرفت تکنولوژي نيز وابسته به خلاقيت، ابداع و نوآوري اوست. از سوي ديگر، به دنبال تحولات به وجود آمده در کليه شؤون سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، به ويژه تحولات عميق در نظام آموزش عالي کشور و فرصتي که با تصويب بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي کشور براي دانشگاهها پيش آمده است ايجاد تغييراتي در نظام جذب و بکارگيري کارکنان غيرهيأت علمي دانشگاه قم اجتنابناپذير مينمايد.
از اينرو نحوه گزينش و انتخاب نيروي انساني کارآ و توانمند و در چارچوب يک دستورالعمل اجرايي مدون که ارائه دهنده راه و روشي علمي، کاربردي و قانونمند براي جذب نيرو در سازمانها باشد در دستور کار کارگروه شماره 1 کميته تحول اداري دانشگاه قم قرار گرفت تا الگوي صحيح و قابل قبولي براي جذب و بکارگيري نيروي انساني ارائه نمايد.
جريان جذب و بکارگيري آخرين مرحله مستندسازي فرآيند برنامهريزي نيروي انساني است، به عبارت ديگر، فرآيند جذب و بکارگيري، فرآيندي چهار مرحلهاي است که شامل: تعيين کار بر اساس اهداف سازماني، تجزيه و تحليل مشاغل، و طراحي مشاغل ميباشد.
جذب و بکارگيري نيروي انساني مورد نياز دانشگاه قم در يک فضاي رقابتي و با رعايت عدالت، شايستهگزيني و سنجش توانمنديهاي عمومي و تخصصي از طريق آزمون يا مسابقه عمومي، تخصصي و مصاحبه و يا ترکيبي از آنها و احراز صلاحيت هاي عمومي بر اساس قانون تسري قانون گزينش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به کارمندان ساير وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتهاي دولتي مصوب 9/2/1375 خواهد بود.
اين دستورالعمل پس از برگزاري بيش از 100 نفرساعت کارگروهي بر روي اين دستورالعمل، در تاريخ 20/12/1390 به تصويت هيات اجرايي کارکنان غير هيات علمي دانشگاه قم رسيد.